Utfordrer med ny norsk plante-burger

orkla

Orkla har som mål å selge 5 millioner grønne burgere årlig, bare i Norge.  – Norske forbrukere har begynt å vise en enorm interesse, sier administrerende direktør for Orkla Foods Norge, Paul Jordahl.


Markedet for plantebasert mat og drikke er i stor vekst. I dagligvarehandelen i 2019 utgjorde det 430 millioner kroner – en vekst på 26 prosent fra året før. 

– Vi tror etterspørselen bare vil eskalere i årene fremover, sier administrerende direktør i Orkla Foods Norge, Paul Jordahl. 

Det store potensialet underbygges også av en fersk undersøkelse fra Kantar som viser at 6 av 10 nordmenn ønsker å spise mindre kjøtt for å redusere sine klimagassutslipp.

Les også:  LESERINNLEGG: Ordførere nekter å ta imot penger for å gi eldre god mat

Med lanseringen av det danske merket Naturli’ i Norge går Orkla Foods Norge nå med all sin kraft inn i markedet for plantebaserte produkter. – Det er en viktig del av Orklas samlede målsetning om å selge plantebaserte produkter for 1 milliard innen utgangen av 2021. 

– Naturli’ skal hele tiden komme med nye og smakfulle produkter tilpasset den norske forbruker innen flere kategorier, sier marketingsjef Hedvig Røsberg Gjerde.

Les også:  Økt forskningsinnsats på persontilpasset mat til eldre

En av Oslos beste burgerrestauranter, Munchies, har i februar tatt inn Naturli’s nye norske plantebaserte burger på sin meny. Burgeren er utviklet og produsert på Orklas fabrikk i Fredrikstad og vant frem i konkurranse med andre internasjonale aktører.

– Det er gøy med økende konkurranse. Det presser oss til å lage stadig bedre plantebaserte produkter, sier Gjerde – og fortsetter:

– Den nye Naturli’-burgeren har vi fått enormt positiv respons på. Først og fremst fordi den smaker utrolig bra, men også fordi den er utviklet og produsert her i Norge.

Les også:  Protein.no og influenceren Lise Sandberg felt i Fim

Orkla har laget burgere siden 1978 og har vært godt posisjonert i storhusholdningsmarkedet i denne kategorien lenge – med rundt 14 millioner solgte burgere årlig. Målet er at 3 av 10 burgere som selges skal være plantebasert innen fem år – det vil utgjøre 5 millioner grønne burgere.

– Den norskutviklede Naturli’-burgeren er månedens burger på Munchies i februar og mars.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.