Unormalt aktiv i ferien?

| 17. juli 2017

Betennelse i armen kan sitte lenge

Har du ambisjoner om å trene ekstra, male hytta eller pusse båt i ferien, skal du være oppmerksom på at det er lurt å være forsiktig i starten. Det er svært lett at iherdig innsats kan sette seg i kroppen som senebetennelse.

Aktivitet er sunt. Det er selvfølgelig alltid klokt å tilpasse innsatsen slik at det ikke trigger et skadet område.

Manglende styrke i støtte muskulatur kan gjøre deg mer utsatt for smerter, enn der du har mer styrke.

Årsak er rett og slett overbelastning. Når sener, vev eller muskler er skadet reagerer kroppen ved å forsøke å øke blodsirkulasjonen til det irriterte området. Det er dette vi kaller betennelse.

Tegn på betennelse er:

  • Smerte ved berøring (trykk)
  • Hevelse (lokalt)
  • Rødlig, irritert hud

Hvis du er så opptatt av å gjennomføre oppgavene at du ikke tar hensyn til smertene kan plagen vare lenge.

En fin regel er å ikke belaste et utsatt område før etter 48 timer. Lette bevegelser derimot øker blodgjennomstrømningen, slik at healingen går raskere, så det er altså bra.

Tennisalbue skyldes også gjentatte bevegelser, men da gjerne over flere år. Her kommer smertene normalt mer snikende, altså uten at det trenger å være en større markant belastning. Årsak er hovedsakelig at håndleddet bøyes for mye bakover som for eksempel ved PC bruk, skuring og maling.

Om du ikke har lyst til å trene deg opp, så husk at gange i 20-40 minutter to ganger om dagen er veldig bra for blodomløpet. Er du glad i fysisk aktivitet skal du vite at det er høyst uvanlig at god bevegelse forårsaker verken, betennelse, golf- eller tennisalbue og den blir sjelden verre av aktivitet.

Tagger: , ,

Kategorier: Helse, Symptomer, Trening

Om skribenten ()

Vibeke C. Hammer er skribent, foredragsholder og terapeut. Vibeke har utdannelse fra Norsk Kognitiv Institutt, The Phil Parkers Training Institute i London, Norges Ingeniørhøyskole, Handelshøyskolen BI og Norges Markedshøyskole.

Kommentarer er stengt.