Turmat-tipsene du bør kunne

matprat

Planlegger du å være ute og overnatte i naturen i sommer? Da er det viktig å tenke smart om turmaten.


– Enkelte synes det kanskje ikke er så lett å vite hva man skal ha med seg på tur, og pakker derfor unødvendig mye. Jeg har derfor samlet noen enkle tips som forhåpentligvis kan være med på å gjøre turopplevelsen litt bedre, sier Cecilie Maske, matrådgiver i MatPrat. 

  • Ta med en liten kjølebag eller kjølepose som isolerer godt for det som  holdes kjølig, f.eks. skinke, bacon eller pølser, i tillegg til enkle tørrvarer eller hermetikk.
  • Tørrvarer og porsjonsposer er gode å ha. F.eks. potetmos på pose kan også brukes til å jevne supper, og «rett-i-koppen»-varianter av grøt, suppe, toddy og kakao kan være en god «quick-fix» for sultne, kalde skrotter.
  • Tørrmelkpulver fungerer utmerket istedenfor vanlig melk, og blir nydelig varm kakao. Eggepulver finnes også, og kan brukes til for eksempel omelett, eller i pannekaker.
  • Bland de tørre ingrediensene til en rett i en plastpose hjemme. For eksempel ris, sopp, tørkede urter og litt buljongpulver til en risotto, eller mel, bakepulver og salt for å lage pinnebrød eller brød bakt på steinhelle.
  • Ta med litt aluminiumsfolie. Det veier ikke stort, og kan brukes til å bake selvfisket fisk, grønnsaker eller sopp på bålet, eller pakk brødskivene i folie og lag ostesmørbrød.
  • Ta med havregryn, sukker og smør til havregrynsgrøt til frokost (beregn 1 dl havregryn pr porsjon).
  • Bruk primus med gass. Du trenger 2-3 gode gryter, evt. en stekepanne og kaffekjel (husk kokmalt kaffe).
  • Pannekakerøre kan lages hjemme, fryses ned i plastflasker og brukes som kjøleelement på turen. Bak matmuffins før turen og bruk som niste.
  • Lær deg litt om spiselige ville vekster. Det er morsomt å supplere den medbragte maten med mat du har sanket selv.
Les også:  Slik kan økonomi påvirke din mentale helse

Kilde: MatPrat


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.