Tips for mentalt velvære på hjemmekontoret

spyware

Hjemmekontoret kan være en utfordring for mange, og gjennom annerledesåret 2020 har etterspørselen etter psykiske velværetjenester for bedrifter økt.


Auntie er et finsk oppstartselskap, som bistår ansattes mentale velvære på jobb. Selskapet har tredoblet omsetningen i 2020, og det sier noe om behovet.

Even Bolstad, leder i HR Norge, er ikke overasket over at flere nordmenn trenger hjelp og viser til undersøkelser utført av HR Norge og Kantar, der det kommer fram at ikke alt bare er positivt med mye hjemmekontor.

– Jeg er bekymret for arbeidstakeres psykiske helse på hjemmekontor, spesielt nå når vi er i en mørkere tid med mindre mulighet for dagslys og sosiale aktiviteter etter arbeidstid. Ikke minst ser vi at unge, single og de som allerede har lette psykiske utfordringer sliter når de ikke har en arbeidsplass der de kan møte gode kolleger å gå til, sier Bolstad.

Les også:  Tips for mentalt velvære på hjemmekontoret

Aunties beste tips for mentalt velvære på hjemmekontoret:

1.  Forbered arbeidsdagen. Tenk gjennom hvilke arbeidsoppgaver du skal gjøre og sett deg konkrete mål. Husk å ha alle nødvendige verktøy klare.

2.  Sørg for å ha et fredelig arbeidsmiljø som motiverer deg og som lar deg konsentrere deg. Minn familiemedlemmene dine eller romkameratene dine på at du er på jobb.

3.   Lær deg gode videomøte-rutiner, og krev det samme fra andre. Det vil si, skru av lyden på mikrofonen din om nødvendig, vent på tur og på forsinkelser i lyden, vær tilstede i samtalen og ikke les e-post samtidig.

Les også:  Tips for mentalt velvære på hjemmekontoret

4.  Vær proaktiv og hold tett kontakt med teamet og lederen din. Hold dem oppdaterte på hva du jobber med, og om du sitter fast med noe. Og – husk å organisere virtuelle kaffepauser.

5.  Ta pauser gjennom dagen og husk å bevege på deg eller å tilbringe noen minutter ute. Hvis du har lett for å glemme dette, kan du skru på alarm på mobilen som kan minne deg på det hver time.

Les også:  Tips for mentalt velvære på hjemmekontoret

6.  Når du jobber hjemmefra, kan arbeids- og fritidsområdene lett blandes. Husk å legge fra deg datamaskinen og annet arbeidsrelatert utstyr når arbeidsdagen er over, og å tilbringe kvelden med noe annet.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.