
FUS-barnehagene ønsket å gå over til èn leverandør for sine 187 barnehager landet rundt. Tirsdag 26. februar signerte den landsdekkende FUS-kjeden kontrakt med TINE som totalleverandør for næringsmidler. Samarbeidet representerer noe nytt for begge parter.
– Mat og drikke er et viktig satsningsområde for FUS-barnehagene. Vi ønsket en samarbeidspartner som kan levere god og sunn mat til alle våre 13 000 barn i hele landet, og TINE ble vårt førstevalg, sier Laila Aarseth, Daglig leder i FUS-barnehagene.
Aarseth forteller videre at det har vært en grundig prosess med ti inviterte leverandører, og at det var totalen i tilbudet til TINE som gjorde at vektskålen tippet deres vei.
Mat er viktig ved valg av barnehage
– Vi har et sterkt fagmiljø innen ernæring, og vi har utviklet et eget konsept som leverer på retningslinjene for mat og drikke i barnehagene. I tilbudsprosessen vektla vi spesielt vår rolle som både rådgiver og leverandør, sier Terje Døsrønningen, konserndirektør Salg Partner, ingrediens og nye kanaler i TINE.
– For oss er det en trygghet å jobbe med en leverandør som kan tilby både kokker og kliniske ernæringsfysiologer i arbeidet med å utvikle en god meny. Foreldrene i FUS-barnehager kan være helt trygge på at barna får mat og drikke tilpasset deres individuelle behov, sier Aarseth fra FUS-barnehagene.
Hun legger til at det er en styrke å ha en samarbeidspartner som forstår verdien av å gi barna kunnskap om hvor maten kommer fra, i et samfunn preget av ferdigmat og raske løsninger.
Matglede
– Den røde tråden i alt vårt arbeid er matglede. Vi vil gjerne bidra til at neste generasjon får gode matopplevelser basert på norske råvarer, sier Døsrønningen.
Også hos FUS-barnehagene står matglede høyt, og deres konsept er utviklet for at barna skal ha glede av å spise riktig.
– Barn skal hoppe og sprette, leke og lære, vokse og utvikle seg. Derfor er sunn og næringsrik mat avgjørende i et helseperspektiv, både fysisk og psykisk. Vi kaller det for «SmartMat», sier Aarseth.
Bærekraft for vår «yngste generasjon»
FUS-barnehagene vektla en helthetlig satsning på bærekraft da de inviterte leverandører til å levere tilbud. Kortreist mat, matsvinn og bærekraftig produksjon var alle temaer som ble berørt. Av hensyn til miljø og barnas sikkerhet var det også viktig å få «alt på en bil».
– Vi opplever at TINE tenker bærekraft i alle ledd, og når vi jobber med den «yngste generasjonen» er det selvsagt for oss, sier Aarseth.
Døsrønningen kan bekrefte at bærekraft står fremst i pannen hos TINE.
– Vi mener alvor med bærekraft. Enten det handler om reduksjon av salt og sukker, produksjon på gården, transport, mindre plast eller å bidra til aktive barn. I alle deler av vår organisasjon jobbes det med bærekraft, og i tilbudene forsikrer vi kundene om våre ambisjoner.