Slik sover du bedre om sommeren

søvn

Halvparten av det norske folk sliter mer med å sovne om sommeren enn andre tider på året, ifølge en undersøkelse utført av YouGov for Sonos. Her er søvnekspertens beste tips for å få en god natts søvn.


– Sommeren påvirker mange nordmenns søvn negativt. Sollys til sent på kveld, varme soverom og bråk fra vinduet er noe av forklaringen på dette, sier Ninni Lindertz, nordisk markedssjef for høyttalerselskapet Sonos.

Psykologiprofessor Ståle Pallesen, som har søvn som spesialfelt, er ikke overrasket over resultatet fra Sonos-undersøkelsen.

– Lys er den desidert viktigste indikatoren som kroppen din bruker for å holde styr på døgnrytmen. Hvis det er lyst på soverommet ditt når du skal sove, kan det være at kroppen din tror det er dagtid. Lys har dessuten er direkte våkenhetsskapende effekt, forklarer Pallesen.

Musikk kan hjelpe
Ifølge Sonos-undersøkelsen mener hver fjerde nordmann at musikk, podcast, radio eller lignende gjør det lettere å sovne om kvelden.

– Blant de som liker å lytte til noe når de skal sove, er det musikk som er mest populært. Men det er også en betydelig andel nordmenn som liker å lytte til radio, podkast, lydbok, TV-lyd eller naturlyder. I tillegg er det noen få som lytter til såkalt «white noise» eller ASMR når de skal sovne, opplyser Lindertz i Sonos.

Nordmenn peker på to hovedgrunner til at de liker å lytte til noe når de skal sove. Den ene årsaken er at de føler seg mer avslappet og mindre stresset. Den andre årsaken er at de «tenker mindre» og blir distrahert fra tankene sine. Men det er også en betydelig andel nordmenn som rett og slett bruker musikk eller lignende for å stenge ute forstyrrende lyder.

Søvnekspert Pallesen understreker at distraksjon er viktig.

– Musikk, radio eller lignende kan gjøre det lettere for deg å glemme den hektiske hverdagen din, og samtidig kan det distrahere deg fra det faktum at du sliter med å sovne. Prøver du hardt å sovne, kan det bli vanskeligere å faktisk få det til. En meta analyse publisert i fjor i tidsskriftet «International Journal of Nursing Studies» viste at musikk kunne hjelpe personer som slet med søvnløshet til bedre søvn, forklarer Pallesen.

Gode råd for bedre søvn
I tillegg til lys og lyd som distraksjon er det andre grep som også kan hjelpe deg med å få sove om sommeren ifølge Pallesen.

– Dårlig luft og for høy temperatur på soverommet kan gjøre det vanskeligere å sovne på sommeren. Om du ikke vil sove med åpent vindu på grunn av lyder utenfor bør du lufte ut rommet før du går til sengs. Å sove i en kjeller kan også være bra, fordi temperaturen her ofte er lavere enn i etasjene over. En annen viktig ting er å legge vekk PC og telefon slik at kropp og hjerne får ro. I tillegg vil lyset fra skjermene forstyrre den innebygde døgnrytmen, avslutter Pallesen.

Musikk kan gjøre morgenen behageligere
Sonos-undersøkelsen viser at musikk ikke bare er nyttig om kvelden, men også om morgenen. 1 av 3 nordmenn oppgir at musikk, radio eller lignende gjør det lettere å våkne om morgenen. I tillegg sier 4 av 10 at det er viktig for dem å velge riktig alarmlyd til å vekke dem om morgenen.

– Lyden vi omgir oss med påvirker oss både direkte og indirekte. På samme måte som musikk kan bidra til å skape god stemning når du er sosial, er det mye som tyder på at musikk og annen lyd kan bidra til at du sovner, sover og våkner på en bedre måte. Dette kan det være verdt å tenke gjennom nå mens sola og varmen gjør det vanskeligere for mange å sove godt, avslutter Lindertz.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.