Slik skaper du et aktivt og bærekraftig liv

sats

SATS vil bidra til at flere mennesker får et sunnere og lykkeligere liv. Som en del av dette arbeidet tar SATS nå et tydelig standpunkt i samfunnsdebatten gjennom å oppmuntre flere til å øke sin hverdagsmosjon og dermed bidra til bedre folkehelse.


Mange vet at trening og livskvalitet går hånd i hånd, men likevel beveger vi oss mindre og mindre. Faktum er at vi tilbringer over 60 % av vår våkne tid sittende eller hvilende . Samtidig er det bevist at helsefordelene ved fysisk aktivitet er mange, og at trening reduserer risikoen for å utvikle hjertesykdommer, slag, demens, depresjon, diabetes type 2 og ulike typer kreft. Dessuten bidrar trening til forbedret søvn, vektkontroll, balanse, fysisk funksjon og bedre velvære.

Gjennom filmen ”Made to move” vil SATS ta en tydelig rolle i samfunnsdebatten og skape bredere forståelse om verdien av et mer aktivt liv. SATS lanserer også flere artikler om eksempelvis styrketrening, hvordan man får tid til trening og hvordan trening kan bidra til et lengre liv for å øke kunnskapen om helse og trening. Budskapet er at gjennom enkle og aktive valg kan alle prioritere egen helse i en stressende hverdag.

 -Det finnes retningslinjer som sier at voksne bør være fysisk aktive i minimum. Det stiller vi i SATS oss bak, men vi vil gjøre oppmerksom på at dette ikke trenger å være lange treningsøkter, men heller at man forsøker å få inn kortere aktiviteter enn ingenting i det hele tatt. Dersom man lærer seg å se treningsmulighetene i hverdagen, så tar det ikke lang tid før man har skapt seg en sunn rutine som man plutselig ikke kan tenke seg å være foruten, sier Marianne Orderud, Director of Marketing & Communication, SATS.

For å bidra til bedre folkehelse fortsetter SATS å gjøre det enkelt for flere mennesker å komme i gang med trening i hverdagen. Uansett hvor man befinner seg, skal det være lett å være fysisk aktiv, gjennom SATS ulike treningsinitiativ. 

Yogautfordring i 20 dager
En av høstens nyheter er at SATS lanserer en 20-dagers yogaserie på Youtube. Med denne utfordringen får alle mulighet til å bli med på en serie av 5-10 minutter lange yogaøkter hver dag i 20 dager. Øktene har ulike temaer hver dag, så uansett om du ønsker bedre bevegelighet, jobbe med stive skuldre, få bedre fokus i hverdagen eller bli sterkere, så finner du noe som passer for deg. Yoga serien er utviklet for å passe for både erfarne yogautøvere og nybegynnere, så benytt muligheten til å utfordre dine kollegaer, dine barn eller en venn for å utforske yoga sammen. 5-10 minutter hver dag kan alle finne tid til. 

Tilgang til Online Training 
Hver søndag i november tilgjengeliggjør SATS en ny treningstime fra sitt Online Training-tilbud.

På denne måten kan man også prøve ulike former for trening hjemme fra sin egen stue


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.