Samspillet mellom fysisk og psykisk helse

pause

Det er ingen tvil om at fysisk og psykisk helse henger tett sammen. Hvor stor effekt mentale faktorer egentlig har på somatiske sykdommer er et komplisert og omdiskutert tema, men effekten trening har på mental helse er på mange måter enklere å beskrive.


Både sjakkspill og e-sport er gode eksempler på hvordan ekstreme mentale prestasjoner er avhengige av god fysikk.

Eksempel fra toppidrett og ekstreme prestasjoner
Det er sikkert mange som tenker at det er enkelt å flytte noen brikker på et brett, eller kontrollere hendelsene i et dataspill. Likevel handler dette om situasjoner der man må være ekstremt skjerpet, og spesielt fysisk utholdenhet vil være viktig når det gjelder å opprettholde konsentrasjonen over mange timer. Det er flere videregående skoler rundt om i Norge som har startet opp egne idrettslinjer med e-sport som tema, og fysisk trening er en viktig del av undervisningen.

Det finnes mange andre tilsvarende eksempler, uansett hvilken type spill det gjelder så vil det være viktig med fysisk utholdenhet og styrke for å håndtere mentale utfordringer. I forhold til mange forskjellige spill, også pengespill på nett, handler det om å beholde roen og spille rolig og ansvarlig – noe som kan være helt avgjørende i mange situasjoner. Fysisk trening kan helt enkelt være det som utgjør forskjellen mellom en medioker og fantastisk prestasjon.

Fysisk helse er like viktig for mental helse i hverdagen
Fysisk aktivitet er viktig i alle livssituasjoner, og det er en god grunn til at det finnes nasjonale anbefalinger i forhold til fysisk aktivitet. Disse anbefalingen er relativt moderate, og det er viktig å huske på at all aktivitet er bedre enn ingenting.

● Uansett hvilken sinnsstemning man opplever i hverdagen, så vil fysisk aktivitet være noe positivt – og selv myndighetene benytter det subjektive begrepet «glede» i forhold til dette. Dette kan være en selvforsterkende prosess, der trening og fysisk aktivitet bidrar til enda mer aktivitet.

● Det er gjort en rekke undersøkelser som gjelder hvilken effekt fysisk aktivitet kan ha på angst og depresjon. Helsemyndighetene nevner blant annet undersøkelser som viser at fysisk aktivitet kan ha like god effekt som medikamentell behandling i forbindelse med depresjon. Det er selvfølgelig imponerende resultater.

● Det er vanskelig å avgjøre eksakt hvilke mekanismer i kroppen som er i sving når fysisk aktivitet påvirker mental helse, men det er mange som mener at det henger sammen med signalsubstanser i hjernen. Serotonin, noradrenalin og endorfiner settes fri i hjernen i forbindelse med fysisk aktivitet, og disse substansene kan ha en effekt på humøret. Ved depresjon er nivåene av serotonin og noradrenalin ofte lave, og endorfiner er morfinlignende stoffer.

Det er selvfølgelig også viktig å huske på hvordan fysisk aktivitet kan forebygge fysisk sykdom, noe som igjen uten tvil bidrar til økt velvære og mental helse. Fysisk aktivitet kan være med på å redusere risiko for å rammes av livsstilsykdommer som for eksempel høyt blodtrykk, noen typer kreft og diabetes. Indirekte vil også fraværet av fysisk sykdom bidra til bedre mental helse.

Oppsummert bør da arbeidet med fysisk aktivitet i befolkningen være noe av det aller viktigste for både helsemyndighetene og frivilligheten i årene som kommer.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Gunnar Andreassen er en helseinteressert redaktør og frilansjournalist. Gunnar har utdannelse fra Nord universitet og har vært redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten og Ranaposten.