
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordninghvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med Fims etablerte retningslinjer.
Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Alle vedtak på klager og forhåndsvurderinger av fremtidige kampanjer i Fim er basert på en helhetsvurdering av influencerens profil, den konkrete kampanjens kontekst, billedbruk og budskap, samt antall og andel unge følgere. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.
Fim har behandlet en sak som gjelder influenceren Lise Sandberg som har markedsført rabatt på ulike produkter fra protein.no, blant annet måltidserstatninger og såkalte pakker for fettforbrenning. Fim har i sin vurdering vektlagt kombinasjonen av markedsføring av produkter som er svært egnet til å skape kroppspress sammen med av Sandbergs utseendefokuserte profil.
Dette er etter Fims vurdering et klart eksempel på influencermarkedsføring som medfører kroppspress i strid med Fims retningslinjer.
Protein.no har ikke besvart Fagutvalgets henvendelse når klagen ble oversendt til virksomheten. Deter andre gang Protein.no blir felt av Fim. Vedtaket finnes på www.fim.as.