Pensjonistene troner på treningstoppen

yoga eldre

Ifølge en fersk Garmin-undersøkelse danker norske pensjonister ut resten av befolkningen når det kommer til trening. Hele syv av ti i alderen 65-79 år trener minst to ganger i uken, og det har de tenkt å fortsette med ­– også etter at de passerer 80 år. De er dermed mye flinkere til å være i aktivitet enn den yngre garde.


I undersøkelsen, som er utført av Kantar på vegne av Garmin, oppgir de eldste at de trener mer enn før: Hver fjerde nordmann mellom 65 til 79 år sier at de trener mer nå enn de gjorde for fem år siden. I aldersgruppen 30 til 49 år er tilsvarende tall 60 prosent.

– Det er fantastisk at den eldre delen av befolkningen er så opptatt av å holde seg i form. Dette er en utvikling vi tror kommer til å fortsette. Ønsket om å beholde en god helse også i alderdommen heier vi i Garmin på, sier Marcus Bjärneroth, Director of Public/Media Relations i Garmin.

Eldre velger gåturer
Den jevne mosjonstreningen med gåturer og aktivitet i nærområdet er mest populært. Garmins undersøkelse viser at for fire av fem eldre, er mosjonstrening den foretrukne treningsformen.

– Mosjonstrening er virkelig gull. Den kan tilpasses både form, helse, vær, vind og humør. Dette handler om å få hverdagsmosjon og komme seg ut av sofaen. Mange bor også slik til at det ikke er treningssenter i nærheten eller foretrekker å gå turer i skog og mark, utdyper Bjärneroth.

Styrketrening og bodypump
Det er også positivt at nærmere halvparten svarer at de driver med enten styrketrening eller gruppetrening som blant annet spinning, aerobic eller bodypump. Eldre har god like god effekt av styrketrening som yngre og i tillegg større behov for å forebygge livsstilssykdommer som diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer

– Det er gledelig å se at mange benytter seg av potensialet i styrketrening. Muskelmassen avtar med alderen og styrketrening er effektivt for å motvirke dette.Styrketrening styrker også skjelettet, noe som er gunstig for å forebygge benskjørhet og brudd ved fall, sier Bjärneroth.

Treningsstudioene har også fanget opp denne utviklingen, og lager egne tilbud for seniorer med for eksempel gruppetimer med tilpasset tempo og litt lavere musikk.

Levealderen øker og stadig flere lever med god helse
To tredjedeler av de som har svart i undersøkelsen sier at de ønsker å opprettholde treningsmengden også etter at de passerer 80.

Tidligere var det vanlig å tro at eldre hadde lite utbytte av trening og at faren for skader var stor. Forskningen viser tvert imot at eldre vil ha større helsegevinst av trening enn yngre. Trening holder forfallet i sjakk, gir økt livskvalitet og gjør hverdagen enklere

– Vi vet at de som allerede trener merker god effekt og føler seg friskere. Derfor er det så bra at de ønsker de å fortsette treningen. Det er skikkelig imponerende, avslutter Bjärneroth.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.