Øyehelse er viktig i koronatider: Fem råd fra optikeren

optiker

Nå er det mange som jobber hjemmefra. Arbeidsoppgaver, møter og skolearbeid må løses via skjerm. Om kvelden slapper vi av med underholdning: serier, nettaviser og sosial kontakt med venner og familie – også det digitalt.


Antall timer foran skjermen blir både mange og lange. Her gir Synsams erfarne optiker gode tips om hvordan du unngår trøtte øyne og motvirker eskalerende synsproblemer som følge skjermbruk.

Øyet kan sammenlignes med en muskel og trenger derfor både aktivitet og hvile. Det å se på en skjerm på rundt 20 til 40 cm avstand i lengre tid medfører en risiko for synet og øyehelsen. Studier viser at nærsynthet eskalerer blant barn og unge. I år 2050 spår WHO* at halvparten av verdens befolkning kommer til å være nærsynte. Og da er det ikke bare arvelige faktorer som spiller inn, sier Olav Torgersen, sjefsoptiker hos Synsam Norge.

Les også:  Covid-19 renhold: Glem spriting - nå er det "fogging" som gjelder

– Den omfattende skjermbruken som vi utsetter øyene for store deler av døgnet kan få betydelige konsekvenser for synet og øyehelsen. I tider som disse, når vi sitter mer foran skjermen, er det viktig at vi som har kompetanse på dette området kan gi gode råd og tips for å forebygge feil og mangler.

Optikerens fem råd for å ta vare på synet og øyehelsen:

  1. 20-20-20-regelen: Når du sitter og ser på en skjerm, bør du ta en pause hvert 20. minutt. Se på et objekt som er minst 20 minutter borte i 20 sekunder.
  2. Blålys – slå på: I skjermene våre finnes det et blått lys om ikke er godt for øynene, spesielt ikke for øynene til barn som ikke er fullt utviklet ennå. Hvis du ikke vil slå på blåslysfilteret på skjermen, kan du bruke briller med blålysfilter, noe som gjør at skjermen ser helt normalt ut samtidig som du beskytter øynene dine.
  3. Vær ute: En forklaring på eskalerende nærsynthet blant barn og unge, er at de ikke er nok ute i frisk luft. Øyets velvære er avhengig av dagslys. Og når vi er ute ser vi i tillegg mer på ting som er langt borte, slik at øyemuskulaturen får litt ekstra trim.
  4. Avstandstrening: Øyet har godt av å se på varierende avstander, både ofte og mye. Derfor kan du med fordel gjøre øyengymnastikk. Skriv bokstavene i alfabetet ned i tilfeldig rekkefølge med passe stor skrift på et A4-ark og heng det på veggen rundt tre til fem meter unna. Du skal kunne lese bokstavene. Skriv deretter ned bokstavene i samme rekkefølge på et A5-ark, men med mindre bokstaver. Hold A5-utskriften i hånden. Finn bokstaven A på veggen, se ned og finn A på utskriften du holder i hånden. Fortsett med B på avstand og deretter på utskriften i hånden. Jobb deg gjennom hele alfabetet. Slik får øynene god trening.
  5. Sjonglering Når du sjonglerer, må øyemuskelen arbeide aktivt. Du ser på ulike avstander, bruker dybdesynet og beveger øynene raskt.
Les også:  Fjordkraft tilbyr helsetjenester rett hjem på mobilen

Optiker Olav Torgersen oppfordrer alle mennesker som bruker en skjerm til å følge minst noen av de fem rådene:

– Sørg for at du kommer deg ut minst en gang om dagen. Dagslys er utrolig viktig for synet. Samtidig som du får beveget deg, kan du også trene øyemuskulaturen ved å aktivt fokusere på et objekt langt borte over tid. Øyetrening er like viktig som at vi pusser tennene hver dag.

Les også:  Åpnet nettapotek for mindreårige: Nå kan unge få p-piller på nett

Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.