Ny undersøkelse: Gruppetrening senker «dørstokkmila»

treningsstudio

Sliter du med «dørstokkmila» eller motivasjon til å trene? Nå er det vitenskapelig bevist at gruppetrening virker!


– I SATSELIXIA ser vi daglig at treningsglede og resultater ofte kommer når mennesker trener sammen. Dette skyldes at det er lettere å fullføre en hel økt når man er flere, at du gjerne tar i litt ekstra når du blir sett av en instruktør – og at det er lettere å trene regelmessig når du har gjort en avtale med deg selv og booket deg på time, sier Marianne Orderud i SATSELIXIA.

Da forskere fra amerikanske Penn State University samlet 25 «stillesittende» personer til 30 uker med ulike former for gruppetimer, var resultatet oppsiktsvekkende.

Etter syv og en halv måned med svette og melkesyre kunne hele 20 av 25 deltagere skryte på seg å ha fullført hver eneste time. Samtlige deltagere hadde dessuten fått lavere fettprosent og kolesterolnivå, samt større selvtillit. Og kanskje den største bonusen: alle som var med i prosjektet hadde blitt aktive mosjonister som prioriterte trening i hverdagen.

– I SATSELIXIA ønsker vi å gjøre med av det som virker, og fra 27. august utvidet vi våre gruppetimer med fire nye – og superspreke – alternativer, sier sier Marianne Orderud.

Cardio Energy
Den ultimate kondisjonsøkten! Uansett om du velger en 30-, 45-, eller 60 minutters klasse, er du garantert en morsom og fartsfylt treningsøkt, full av energi, pumpende musikk og svette utfordringer.

Øvelsene er enkle og pulskrevende og vi garanterer deg at du går ut av salen etterpå med et fornøyd smil om munnen.

Body for Life
Dette er en lavterskel time der du får trent hele kroppen på en morsom, effektiv og skånsom måte. Body For Life kombinerer styrke og kondisjonstrening i sal uten løping og hopping, til fengende musikk.

Timen passer perfekt for deg som nettopp har begynt å trene eller ønsker en treningsøkt med noe lavere intensitet.

Pure Strength
For deg som elsker styrketrening! En skikkelig styrkeøkt med tunge vekter og få repetisjoner. Ingen kondisjonstrening, bare ren og skjær muskelbygging.

Passer både for deg som vanligvis går på styrketimer, og for deg som liker å trene på egenhånd.

HIIT the Bike
HIIT står for «høyintensiv Intervalltrening». Dette er en treningsform som veksler mellom å korte perioder med høy puls og perioder med aktiv hvile.

I denne cyclingklassen får du presset effekten fra en 60 minutters klasse inn på en halvtime, men det krever at du er villig til å gå i kjelleren og virkelig kjenne på melkesyren.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.