
Samfunnet skriker etter mer tegnspråkkompetanse. Norske døve og hørselshemmede barn får ikke det tilbudet om opplæring i og på tegnspråk som de har lovfestet krav på.
Regjeringen har ikke satt av nok midler til å heve tegnspråkkompetansen og snu situasjonen, og kommunene står sjanseløse når de får barn som har krav på tegnspråklig opplæring i skolen.
OsloMet – storbyuniversitetet har landets største fagmiljø innen tegnspråk, utdanner bachelorkandidater innen tegnspråk og tolking, og tilbyr også årsstudium i tegnspråk og grunnleggende tegnspråkopplæring for lærere.
Den 13. og 14. juni arrangerer OsloMet konferansen «How Sign Language Matters», en internasjonal konferanse om hvordan vi kan styrke tegnspråkets rolle i samfunnet. Her deler forskere og andre samfunnsaktører sine kunnskaper om:
- hvordan døve og tunghørte barn lærer tegnspråk
- hvordan vi kan gi riktig opplæring til de som skal undervise døve og tunghørte barn i tegnspråk og på tegnspråk
- hvordan vi skal tilby gode offentlige tjenester for alle innbyggere, inkludert tegnspråklige voksne
- hvordan samfunnet kan dra nytte av tegnspråkforskning
Konferansens hovedtaler er Roberta J. Cordano, direktør ved Gallaudet University i Washington, D.C., som er verdens eneste universitet der all undervisning skjer på tegnspråk. Cordano vil holde presentasjonen «Invitation to a Paradigm Shift: Considering Needs of Deaf Children from New Perspectives».