Nordmenn bruker koronahverdagen til å finne frem sin indre bonde

tomater

Mens store deler av varehandelen melder om redusert omsetning og færre kunder, kan Felleskjøpet melde om en betydelig salgsvekst i sine butikker de siste ukene. Og det er kategorien hage og uterom som øker mest.


– De siste fem ukene har vi en salgsvekst innenfor kategorien hage og uterom på 22 prosent sammenlignet med samme periode i 2019. Mye tyder dermed på at mange nordmenn velger å bruke den nye hverdagen til å gå tilbake til røttene og finne frem sin indre bonde, sier Trond Fidje, direktør Detaljhandel Norden. 

Les også:  Kål både sikringskost og festmat

Godt hjulpet av en tidlig vår, hjemmepåske som følge av hytterestriksjoner og rastløse nordmenn på hjemmekontor med bedre tid, opplever Felleskjøpet altså en sterk økning både i omsetning og kundestrøm i sine butikker rundt om i landet.

– Korona-situasjonen i kombinasjon med tidlig vår og høyere temperaturer har ført til at mange nye kunder har fått øynene opp for Felleskjøpet og alt vi har å tilby innenfor hage og uterom. Som formidler av bondens kunnskap selger vi ikke bare en plante – vi deler samtidig kunnskap om hvordan du best får den til å spire og gro, sier Fidje, og legger til at selskapet har nesten tredoblet salget av såvarer til hage og har over 50 prosent vekst i salget av jordprodukter.

Les også:  Melkefrie alternativer til matlaging og desserter: Fazer Aito nå tilgjengelig i Norge

Også Felleskjøpets datterselskap i Sverige, detaljhandelskjeden Granngården, kan vise til sterke salgstall de siste fem ukene, med en vekst på hele 28 prosent innenfor hage sammenlignet med fjoråret. I tillegg har både Felleskjøpet og Granngården nesten doblet sin netthandelsomsetning.

– Dette er en lagseier, og jeg er utrolig stolt av våre ansatte som står på for å holde hjulene i gang og gjør det mulig å opprettholde en tilnærmet normal drift i våre butikker. Og så er det ekstra gledelig å se at Felleskjøpets 123 års erfaring fra norsk landbruk kommer norske hageeiere til gode i møte med våren. Det er mye som tyder på at hjemmet vil være hovedbasen for de fleste av oss en god stund til, og da er det ekstra hyggelig å ha en grønn og levende uteplass å boltre seg på, avslutter Fidje.

Les også:  Melkefrie alternativer til matlaging og desserter: Fazer Aito nå tilgjengelig i Norge

Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.