Nestlé selger seg ned i kjøtt – Satser stort på plantebasert

grønnsaker

Verdens ledende mat- og drikkevareselskap, Nestlé har blitt enig om å selge 60 prosent av skinke- og kjøttmerket Herta til spanske Casa Tarradellas.


Nestlé og Casa Taradellas etablerer med det et joint venture innen skinke- og kjøttprodukter i seks europeiske land, inkludert Frankrike, Spania og Storbrittania. Nestlé beholder Hertas plantebaserte virksomhet. 

Herta solgte i 2018 skinke og kjøttprodukter for 6,6 milliarder kroner, og verdsettes til 6,8 milliarder. 

Salget skjer samtidig som at Nestlé de siste årene har økt satset stort på plantebaserte produkter globalt, gjennom merker som Garden Gourmet i Europa og Sweet Earth i USA.

Her i Norge er Nestlé markedsleder innen frosne vegetarretter med merket Hälsans Kök, som blant står bak den populære, veganske burgeren The Incredible Burger.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.