Nestlé selger seg ned i kjøtt – Satser stort på plantebasert

grønnsaker

Verdens ledende mat- og drikkevareselskap, Nestlé har blitt enig om å selge 60 prosent av skinke- og kjøttmerket Herta til spanske Casa Tarradellas.


Nestlé og Casa Taradellas etablerer med det et joint venture innen skinke- og kjøttprodukter i seks europeiske land, inkludert Frankrike, Spania og Storbrittania. Nestlé beholder Hertas plantebaserte virksomhet. 

Herta solgte i 2018 skinke og kjøttprodukter for 6,6 milliarder kroner, og verdsettes til 6,8 milliarder. 

Les også:  Kroppsbygger Martin Heede dømt for kosttilskudd-reklame

Salget skjer samtidig som at Nestlé de siste årene har økt satset stort på plantebaserte produkter globalt, gjennom merker som Garden Gourmet i Europa og Sweet Earth i USA.

Her i Norge er Nestlé markedsleder innen frosne vegetarretter med merket Hälsans Kök, som blant står bak den populære, veganske burgeren The Incredible Burger.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.