NENT Group oppretter ny diabetesstiftelse

NENT Group

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har i dag lansert BEAT Diabetes, et langsiktig nordisk initiativ som skal adressere den globale helseutfordringen som diabetes er blitt.


NENT Group lanseres samtidig stiftelsen BEAT Diabetes Foundation, en uavhengig enhet som NENT Group vil investere minst 2,5 millioner svenske kroner i hvert år fra 2020. Stiftelsen vil jobbe med å forbedre livene til de som lever med diabetes type 1 og 2. 

Gjennom BEAT Diabetes vil NENT Group inngå partnerskap med individer og organisasjoner som er lidenskapelig opptatt av å øke kunnskapen om diabetes og skape positiv endring på tre nøkkelområder:

  • Helseteknologi – utvikle innovative digitale løsninger for å hjelpe diabetespasienter og andre som påvirkes
  • Helse og livsstil – oppmuntre til en aktiv livsstil og proaktiv diabetesforebygging
  • Inkludering og velvære – utfordre stigmaer rundt diabetes, ekskludering og jobbe for god psykisk helse for personer med diabetes og de rundt dem.

NENT Groups engasjement i kampen mot diabetes startet i 2017 med lanseringen av Diabetesgallaen i Sverige. Siden den gang har arrangementet samlet inn mer enn 12 millioner svenske kroner i diabetesforskning. I tillegg har NENT Group jevnlig vist dokumentarer og programmer om diabetes på selskapets strømmetjenester og TV-kanaler.

I Norden har mer enn 1,5 millioner mennesker diabetes, ifølge det internasjonale diabetesforbundet.

– Som Nordens ledende underholdningsselskap engasjerer vi millioner av mennesker hver eneste dag. De siste tre årene har vi brukt vår rekkevidde til å skape økt bevissthet og økonomiske bidrag i kampen mot denne rasktvoksende sykdommen som påvirker mer enn 400 millioner mennesker i verden. Nå ser vi en mulighet til å gjøre enda mer ved å samle de beste menneskene innenfor tre nøkkelområder: helseteknologi, livsstil, og inkludering og velvære, sier NENT Groups president og CEO, Anders Jensen.

– Navnet BEAT Diabetes henviser til NENT Groups verdier: Bravery, Equality, Appreciation og Trust. Alle disse verdiene er viktige når vi nå virkelig skal gjøre en forskjell og samarbeide med andre som er lidenskapelig opptatt av kampen mot diabetes, forteller Anders Jensen.

NENT Groups diabetesrelaterte aktiviteter er del av selskapets strategi for bærekraft.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.