Mye skjermtid? Slik forebygger du tørre og irriterte øyne

Specsavers

I disse dager er det meste av kontorarbeid og undervisning flyttet over til det digitale. Mye skjermtid kan ofte være belastende for øynene, men det er enkelte forholdsregler du kan ta for å forebygge trette, tørre og irriterte øyne i dagene som kommer.


Når all kontakt med både kollegaer, venner og familie foregår på virtuelt vis, kan det bli mange timer foran skjermen i løpet av en dag.

I en undersøkelse gjennomført av Opinion på vegne av Norges Blindeforbund, sier over to av tre nordmenn seg enig i påstanden om at to timer sammenhengende foran skjermen gir tørre øyne.

— I disse dager har det blitt mange flere sammenhengende timer enn som så, hvor vi veksler mellom PC, iPad, telefon og TV. Dette kan naturligvis oppleves belastende for øynene. Gode øye-råd kan gjøre at vi blir mindre slitne og kanskje unngår varig skade på synet, sier leder i Norges Blindeforbund Terje André Olsen.

Trine Johnsen er optiker og fagsjef i Specsavers, og forklarer at mange av øyemusklene våre må jobbe hardt når vi fokuserer på noe på nært hold.

— Dersom man sitter lenge foran en PC-skjerm eller titter på mobilen, kan man bli sliten og trøtt i øynene. Hodepine kan også forekomme. Den viktigste årsaken til tørre og irriterte øyne er likevel at blunkefrekvensen går ned, og vi blunker opp til fire ganger sjeldnere når vi titter inn i en skjerm. Dette gjør at øynene ikke får den fuktigheten de trenger, forklarer Johnsen.

Les også:  Mulig smitte på ambulanseflybasen i Brønnøysund

En av tre nordmenn opplever tørre øyne som så plagsomt at de søker behandling, viser undersøkelsen fra Norges Blindeforbund. Men ifølge professor og øyelege Tor Paaske Utheim ved Tørreøyneklinikken, finnes det flere forebyggende tiltak.

— Blunking er helt nødvendig da det bidrar til å holde øyets overflate fuktig ved å skille ut fettstoffer fra øyelokkene og fordele tårene over øyets overflate. Utskifting av tårefilmen ved hjelp av blunking er også viktig da tårefilmen ernærer øyets overflate og fjerner avfallsstoffer. Dersom vi ikke blunker, blir synet dårligere, og vi vil oppleve ubehag og smerter. Sår på øyet oppstår lettere, som igjen øker risikoen for infeksjoner, forteller Utheim, som har mottatt en rekke forsknings- og innovasjonspriser relatert til øyets overflate.

Les også:  Sammen gir vi glede

Videre forteller professoren at klinikken ofte får spørsmål om det er mulig å øke blunkefrekvensen, da dette som regel er en ubevisst prosess. Det er det, ifølge Utheim.

— Lesing og skjermbruk reduserer blunkefrekvensen betydelig, mens blunkefrekvensen typisk øker når vi snakker. Spesielt uheldig er lesing ved hjelp av elektroniske hjelpemidler da dette fører til at andelen av ufullstendig blunking øker. Vi råder ikke pasienter til å slutte å lese og i stedet bruke tiden på å snakke, men vi gir en rekke råd avhengig av symptomer og kliniske funn, forsikrer Utheim.

Et slikt råd er for eksempel å justere skjermen og stolen, slik at man ser ned på skjermen. Det gjør at øyeåpningen blir mindre og tårefilmen fordamper saktere. Optiker Johnsen støtter Utheim, og påpeker samtidig at øynene trenger jevnlige pauser.

— Vi råder alle som sitter mye foran skjermen i disse dager om å gi øynene jevnlige pauser ved å se vekk fra skjermen og fokusere på gjenstander som er lengre unna. Det gjør at musklene i øynene slapper av og du reduserer graden av slitne og trette øyne, forklarer Johnsen, og legger til at korte, hyppige pauser er bedre enn færre, lengre pauser.

Les også:  Sammen gir vi glede

 Vi anbefaler å følge 20-20-20-regelen, som betyr at du hvert 20. minutt skal ta 20 sekunders pause og blunke fullstendig 20 ganger, avslutter optikeren.

Ekspertenes tips: Slik unngår du tørre øyne relatert til skjermbruk

  1. Juster skjermen og stolen, slik at du ser ned på skjermen. 
  2. Gi øynene korte, hyppige pauser fra skjermen ved å fokusere på noe lenger unna.
  3. Følg 20-20-20 regelen, hvor du hvert 20. minutt tar 20 sekunders pause hvor du blunker fullstendig 20 ganger.
  4. Hjemmekontor? Unngå for sterkt sollys og refleksjoner som blender og irriterer øynene. Sett PC-en i 90-graders vinkel i forhold til vinduet.
  5. Oppgrader til en skjerm med anti-reflekterende overflate, f.eks. en nyere LCD-skjerm.
  6. Korriger fargenivå, gråtone og lysstyrke i skjerminnstillingene slik at de matcher omgivelsene.
  7. Dersom forebyggende tiltak ikke er nok, kan kunstig tårevæske, øyelokkrens, øyelokkvarmebehandling og betennelsesdempende behandling redusere ubehaget. En synsundersøkelse hos optiker vil kunne avdekke behov for eventuelle databriller.

Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.