La naturlige vitaminer hjelpe deg gjennom forkjølelsestiden

frukt

Jeg liker alle årstider, bortsett fra november. Den fargerike flotte høsten er over og vinteren lar vente på seg. Det er mørkt, vått og surt ute og forkjølelsesvirus florerer. Hvordan skal vi komme oss gjennom denne tiden uten å bli liggende under dynen?


et finnes ulike råd, og mange sverger til ekstra vitamintilskudd når høstmørket og slappheten kommer. Men trenger vi egentlig vitaminer på boks? To av tre spiser vitaminpiller – det er helt unødvendig.

Vitamin C er kjent som det immunstyrkende vitaminet. Det har livsviktige oppgaver i kroppen vår. Fordi vitaminet ikke lagres i kroppen trenger vi litt påfyll hver dag. I motsetning til piller som inneholder utvalgte virkestoffer, gir frukt og grønnsaker en blanding av mange flere aktive stoffer enn det er mulig å få inn i en pille. Dessuten smaker frukt og grønnsaker mye bedre.

Det er mange gode grønnsaker og frukter som inneholder mye vitamin C, og som sammen med andre gode næringsstoffer bidrar til å styrke immunforsvaret. Grønnkål er jo supermat i seg selv, men også paprika, gulrot, brokkoli, hodekål, potet og selvsagt appelsiner gir naturlig vitamintilskudd.

Å spise mye frukt, bær og grønnsaker er en sikker måte å få i seg nok vitamin C på. Ved å spise variert kost, med 5 om dagen og gjerne litt av alle farger, er kosttilskudd helt unødvendig for ellers friske mennesker.

Vil du gi kroppen den beste forutsetningen til å takle uvelkomne virus, er det best å satse på «ekte varer». Da kan du også unne deg en rolig stund under teppet med et stearinlys eller fyr på peisen mens vinden uler og du koser deg med et deilig utvalg frukt og grønt, og venter på at november skal gå over.

Kilde: Opplysningskontoret for frukt og grønt


Anbefalte artikler

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Gunnar Andreassen er en helseinteressert redaktør og frilansjournalist. Gunnar har utdannelse fra Nord universitet og har vært redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten og Ranaposten.