Koronafast? Flere tusen tilbyr hjelp i Nabohjelp-app

iphone

Koronautbruddet har fått fart på dugnadsånden i Norge. Appen Nabohjelp fra OBOS har den siste tiden fått over 10 000 nye brukere.


Det har de siste dagene blitt opprettet en rekke Facebook-grupper, apper og andre digitale tjenester hvor folk tilbyr hjelp i den nye koronahverdagen.

Den massive mobiliseringen har også vært markant i appen Nabohjelp. I snitt har det strømmet til rundt 1000 nye brukere hver eneste dag, og antallet meldinger hvor folk tilbyr sin hjelp har eksplodert.

– Det er rørende å se hvor stort engasjement folk viser i denne vanskelige tiden. Og vi tror behovet for bistand på ingen måte vil avta med det første. Vi oppfordrer alle som trenger hjelp til å spørre i Nabohjelp, og håper at alle som kan bidra sier ifra, men husk at hjelpen skal skje på en trygg måte for å unngå smitte, sier digitaldirektør Cathrine Wolf Lund i OBOS. 

Les også:  Coronaviruset: Kraftig økning i hjemlevering og utlevering til bil

Gratisappen Nabohjelp fra OBOS ble opprinnelig laget for å for å gjøre det enklere å spørre om eller tilby naboen hjelp. Fram til nylig ble appen stort sett brukt til å låne bort ting som verktøy, stoler, parkeringsplass, turutstyr og lignende.

Nå er dette fullstendig endret. I løpet av få dager har Nabohjelp blitt en viktig kanal for å tilby alt fra hjelp til barnepass for helsepersonell til handling av mat for folk som ikke kan forlate boligen sin.

Les også:  Utilstrekkelig smittevern øker risikoen for mangel på radiografer

Feeden består nå nærmest utelukkende av meldinger fra folk som tilbyr praktiske hjelp i den helt spesielle og utfordrende situasjonen landet er i. Nå har appen 133 000 brukere, og nye strømmer til hver eneste dag. På ti dager har tjenesten fått over 10 000 nye nabohjelpere.

– Det meste som legges ut nå er fra folk som vil hjelpe – nesten med hva som helst. Vi jobber nå med å utvide rekkevidden i tjenesten slik at folk kan tilby hjelp til folk også utenfor sitt eget nabolag. Foreløpig er det ikke så mange som spør om hjelp, men vi tror det vil endre seg etter hvert som flere blir sittende i hjemmekarantene, sier Cathrine Wolf Lund.

Les også:  Grensen for kontaktløs betaling med BankAxept uten PIN-kode økes

Hun understreker viktigheten av å følge med på myndighetenes retningslinjer for å ivareta egen og andres sikkerhet.

– Vi må alle ta ansvar for å hindre smittespredning, ikke minst når vi hjelper andre.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.