Karines brystkrefthistorie forsterker skijentenes lagfølelse

mester grønn

Årets tema for Rosa sløyfe-aksjonen er persontilpasset brystkreftbehandling. Hver dag får ni kvinner i Norge beskjed om at de har fått brystkreft.


Alle disse er ulike, og ingen får nøyaktig den samme kreftsvulsten. Derfor trenger man behandling som er spesielt tilpasset hver enkelt pasient – og et lag av gode støttespillere rundt seg. 

Skistjernene Therese Johaug (31), Mari Eide (29), Ragnhild Haga (28) og Ingvild Flugstad Østberg (28) har alle et nært forhold til kreftsaken, og stiller i spissen for Mester Grønns nye kampanje til inntekt for Rosa sløyfe-aksjonen.

Under forberedelsene til kampanjen fikk de en god prat med Karine Slørdahl (47), som for ti år siden ble operert for brystkreft, og i dag er kreftfri. Hun legger ikke skjul på hvor mye gode støttespillere betydde for henne i kampen for å bli frisk

– Dialogen med lege og sykepleiere var veldig viktig, i tillegg til støtten fra mann, barn og resten av familie.

– Det er viktig at helsevesenet hjelper pasientene med råd om forholdet til familie, arbeidsgiver og andre. Jeg hadde tre små barn da jeg ble syk, og lot dem blant annet klippe meg, når håret begynte å falle av. Det hjalp til å ufarliggjøre sykdommen for dem, sier Karine.

Therese Johaug sier møtet med Karine var en sterk opplevelse.

– Slike møter får meg alltid til å sette ting i perspektiv – at man aldri vet hva morgendagen bringer. Jeg har selv opplevd kreft i nær familie, og vet hvor mye slik støtte betyr for dem som er rammet, sier Therese Johaug. 

Ragnhild Haga forteller at skijentene har god kjennskap til hvor viktig det er å hjelpe hverandre.

– Jeg har selv hatt besteforeldre som har gått bort på grunn av kreft. Derfor er det fantastisk å være med på dette. På landslaget vet vi hvor viktig det er å ha folk å snakke med. Lagvenninnene mine betyr nesten alt. Vi er forbilder for hverandre, og gir hverandre støtte når det går tungt. Min oppfordring til kreftpasienter og pårørende er at man må forsøke å beholde humøret. Alt blir bedre hvis man klarer å se noen lyspunkter, sier Ragnhild.

Har samlet inn over 17 millioner til kreftsaken

Mester Grønn har i elleve år laget en spesiell bukett i oktober, der en del av salgsbeløpet går til Rosa sløyfe-aksjonen. I 2018 samlet kampanjen inn rekordhøye 3,1 millioner kroner. Siden 2009 har Mester Grønn samlet inn over 17 millioner kroner til aksjonen.

Ingvild Flugstad Østberg tror det gode resultatet skyldes at veldig mange nordmenn har et personlig forhold til kreftsaken.

– Det er store summer, som vi vet kommer godt med. Jeg er ydmyk og stolt over å få være med på dette. Livet er skjørt og brutalt og kan snu veldig fort, og kreft er noe som kan ramme alle. Jeg vil oppfordre alle til å støtte årets aksjon og kjøpe en Rosa sløyfe-bukett. Dette bidrar til at brystkreftrammede kan få den behandlingen de trenger.

Å snakke om kreft er livsviktig

Markedsdirektør Hege Hildeng i Mester Grønn tror Karine og skijentene sammen kan bidra til oppmerksomhet om viktigheten av persontilpasset behandling, og at å bekjempe kreft er en laginnsats. 

– Mester Grønn ønsker å sette fokus på hvor viktig det er for kreftpasienter å ha gode støttespillere rundt seg, og er det noen som kjenner verdien av å ha et lag rundt seg, så er det skijentene. Vi håper denne aksjonen kan bidra til åpenhet og kunnskap rundt hva kreftpasienter trenger av behandling og støtte. Med et godt lag i ryggen kan det bli lettere å takle motgang, sier hun.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.