Iselin Guttormsen frikjent for markedsføring av kosttilskuddet betakaroten

fim

Influencer Iselin Guttormsen, leverandøren Good For Me og nettverket Eccentric People har ikke krenket Fims retningslinjer.


Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med regelverket.

Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.

Les også:  Økt forskningsinnsats på persontilpasset mat til eldre

Fim har behandlet en klage på influencermarkedsføring av produktet Betakaroten Gold fra selskapet Good For Me. Influenceren Iselin Guttormsen og hennes nettverk Eccentric People har i samarbeid med leverandøren Good For Me promotert produktet.

Fim vurderer at Iselin Guttormsen i alt vesentlighet viser en positiv, humørfylt og naturlig holdning til kropp og utseende på sin profil på Instagram. Bildene i den konkrete kampanjen viser nærbilde av ansikt og produkt. I tilknytning til bildene er det budskap om gave til Leger uten grenser eller Grønn uke 50% rabatt. Disse promotionaktivitetene ligger utenfor det som omfattes av Fims retningslinjer.

Les også:  LESERINNLEGG: Ordførere nekter å ta imot penger for å gi eldre god mat

Etter en helhetsvurdering av kontekst, budskap, profil, profilens alder og bilder har Fagutvalget konkludert med at influencermarkedsføringen i dette tilfellet er akseptabel.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.