
Influencer Iselin Guttormsen, leverandøren Good For Me og nettverket Eccentric People har ikke krenket Fims retningslinjer.
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med regelverket.
Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.
Fim har behandlet en klage på influencermarkedsføring av produktet Betakaroten Gold fra selskapet Good For Me. Influenceren Iselin Guttormsen og hennes nettverk Eccentric People har i samarbeid med leverandøren Good For Me promotert produktet.
Fim vurderer at Iselin Guttormsen i alt vesentlighet viser en positiv, humørfylt og naturlig holdning til kropp og utseende på sin profil på Instagram. Bildene i den konkrete kampanjen viser nærbilde av ansikt og produkt. I tilknytning til bildene er det budskap om gave til Leger uten grenser eller Grønn uke 50% rabatt. Disse promotionaktivitetene ligger utenfor det som omfattes av Fims retningslinjer.
Etter en helhetsvurdering av kontekst, budskap, profil, profilens alder og bilder har Fagutvalget konkludert med at influencermarkedsføringen i dette tilfellet er akseptabel.