Hvordan skal lærere forholde seg profesjonelt til psykisk helse i skolen?

fagbokforlaget

Etter at «livsmestring» kom inn som et tverrfaglig begrep i læreplanen i 2017, er det et tydeligere fokus på elevenes trivsel og psykiske helse. Men er lærerne godt nok rustet gjennom utdanningen sin til å håndtere oppgaven og ansvaret på en profesjonell måte?


I den nye boken «Lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk helse i skolen» tar Stine Ekornes opp en rekke problemstillinger som mange lærere strever med.

Det er en tett sammenheng mellom elevens psykiske helse, trivsel og læring, og kunnskap om psykisk helse er derfor viktig for å kunne gi alle elever god og tilrettelagt opplæring.

I boka møter vi lærere som i sitt arbeid med psykisk helse diskuterer dilemmaer knyttet til tidsbruk og prioriteringer. Det som er særlig viktig, er kvaliteten på lærer elev-relasjonen, både forebyggende og for elever som har psykiske vansker. Boka viser også betydningen av at lærere har kunnskap om ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer som kan påvirke elevens psykiske helse. Videre presenterer forfatteren ulike måter læreren kan samarbeide med hjelpetjenesten og med foreldre på for å støtte elever som strever.

Stine Ekornes er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Hun har lang erfaring som lærerutdanner og underviser også på masterutdanningen i spesialpedagogikk.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.