Hvordan skal lærere forholde seg profesjonelt til psykisk helse i skolen?

fagbokforlaget

Etter at «livsmestring» kom inn som et tverrfaglig begrep i læreplanen i 2017, er det et tydeligere fokus på elevenes trivsel og psykiske helse. Men er lærerne godt nok rustet gjennom utdanningen sin til å håndtere oppgaven og ansvaret på en profesjonell måte?


I den nye boken «Lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk helse i skolen» tar Stine Ekornes opp en rekke problemstillinger som mange lærere strever med.

Les også:  Ensomhet, mangel på sex og sjalusi: Slik ble single rammet av korona

Det er en tett sammenheng mellom elevens psykiske helse, trivsel og læring, og kunnskap om psykisk helse er derfor viktig for å kunne gi alle elever god og tilrettelagt opplæring.

I boka møter vi lærere som i sitt arbeid med psykisk helse diskuterer dilemmaer knyttet til tidsbruk og prioriteringer. Det som er særlig viktig, er kvaliteten på lærer elev-relasjonen, både forebyggende og for elever som har psykiske vansker. Boka viser også betydningen av at lærere har kunnskap om ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer som kan påvirke elevens psykiske helse. Videre presenterer forfatteren ulike måter læreren kan samarbeide med hjelpetjenesten og med foreldre på for å støtte elever som strever.

Les også:  LESERINNLEGG: FrP sikrer psykisk helsehjelp til svaksynte og blinde

Stine Ekornes er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Hun har lang erfaring som lærerutdanner og underviser også på masterutdanningen i spesialpedagogikk.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.