Hvordan holde deg mentalt frisk når du sitter hjemme lenge

ensomhet

Enten det skyldes nedstengning av samfunnet, isolering på grunn av koronavirus-symptomer eller bare det å være hjemme av en annen grunn i lange perioder, så kan det være vanskelig å holde seg frisk og humøret på topp. Selv om det å holde seg innendørs over lang tid kan være det beste for å unngå å komme i kontakt med virus. Dessverre kan dette tære på din mentale helse.


I denne veiledningen vil vi utforske noen av måtene du kan holde deg mentalt frisk på og ta vare på deg selv mens du sitter fast hjemme over lang tid.

Ta vare på omgivelsene dine
Vår mentale helse er betydelig påvirket av vårt fysiske nærmiljø. Dersom vi blir værende lenge innendørs, vil dette sannsynligvis bli forsterket, og da det ikke er så lett å endre hvor du befinner deg.

Les også:  Tips for mentalt velvære på hjemmekontoret

Enkle ting som å rengjøre rommet eller rydde skrivebordet kan forhindre at humøret faller for mye.

Hold deg til en rutine
Selv om det kan være enkelt og fristende å miste oversikten over tid og ikke følge et søvnmønster, spesielt i løpet av de mørke vintermånedene med begrenset eller ingen dagslys, kan dette ha negative effekter på helsa på lang sikt. Dersom du jobber hjemmefra, kan det hende du må forholde deg til fastsatte tidspunkt uansett.

Dersom du er selvstendig næringsdrivende eller har fleksibel arbeidstid, kan det være nyttig å skrive ned din egen ønskede rutine og holde deg til den. Rutinen din bør også omfatte en rekke ulike aktiviteter.

Les også:  Tips for mentalt velvære på hjemmekontoret

Vær opptatt med noe, men slapp også av
Å holde tankene opptatt er en fin måte å unngå engstelige tanker på. Dette skjer kanskje uansett i arbeidstiden, men du kan også gjøre ting som å lære en ny ferdighet eller lese en bok.

Dette betyr ikke at du må jobbe hardt døgnet rundt – du trenger også tid til å slappe av og gjøre andre ting også. Spilling av videospill eller det å besøke nettbaserte spillsider som Unibet an hjelpe deg å slappe av og distrahere deg. Puslespill, kryssord og sudoku kan også anbefales.

Hold deg fysisk frisk
Fysisk helse og mental helse går hånd i hånd. Å gå en tur på et stille sted, eller til og med på treningssenteret, noen ganger i uken, kan gjøre underverker for humøret ditt.

Les også:  Tips for mentalt velvære på hjemmekontoret

Dersom du er helt begrenset til å oppholde deg hjemme, kan en god løsning være å skaffe seg treningsutstyr som vekter, en treningssykkel eller tredemølle. Det er også viktig å ha et godt kosthold, og dette inkluderer også å ikke drikke for mye alkohol.

Hold kontakten med venner og familie
Mennesker er sosiale skapninger, og det å føle lengsel etter mange dager alene hjemme er helt normalt. Selv om du ikke kan besøke folk fysisk, kan det å holde kontakten via telefonsamtaler, videosamtaler eller sosiale medier være med på å bekjempe ensomheten.

Dersom du føler deg deppa og ikke har noen å snakke med, har nettforum eller nettsteder som 7cups.com frivillige som du kan snakke med.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.