Har du Hjemmekontor Syndrom (HKS)?

stress

Sliter du med økende angst eller utbrenthet kan det hende du har pådratt deg HKS. Leger slår nå alarm om et sett av symptomer, som i sum utgjør en ny folkesykdom.


Du våkner klokken 9 om morgenen, og det første du gjør er å sjekke telefonen for meldinger.

Så slår du på datamaskinen og starter dagens arbeid. Etter en times tid tar du noen minutters pause for å ta en rask dusj og kaste i deg litt frokost, og så er det rett tilbake på jobb igjen. Når solen går ned sitter du fortsatt og jobber. Når du er ferdig er sannsynligvis klokken over ni, og du er så trøtt at du går rett til sengs.

Dagen etter våkner du for å starte på nytt. Det samme gjentar seg, igjen og igjen. Dag etter dag. Sakte sniker en ny folkesykdom seg innpå deg, og din tilstand forverres gradvis, hvis du ikke tar dine forholdsregler.

Sett av symptomer
Selvsagt kan det ha sine fordeler å arbeide hjemmefra. Du sparer penger på transport, på mat, og dessuten alle de andre fristelsene man kommer over på veien til og fra jobben.

Ifølge leger ved Medical Family Clinic i Singapore, inkluderer de vanligste helseplagene av å jobbe hjemmefra ryggsmerter, nakkestrekk, migrene og spenningshodepine. Hjemmekontor syndromet HKS er en helt reell sykdom. Den eksisterer og rammer stadig flere mennesker.

Multitasking får skylden
For å si det enkelt er HKS-syndromet depresjon, angst, stress, utbrenthet og tretthet blandet i en sørgelig samrøre. En person med HKS holder på med alt mulig arbeid og hjemmearbeid på en gang, til et punkt der vedkommende aldri får tilstrekkelig tid til å slappe av. Tiden deres er alltid et sted midt mellom arbeid og gjøremål.

For mange er HKS-syndromet noe nytt som det er vanskelig å beskytte seg mot fordi det krever en enorm innsats for å lage gode rutiner og en arbeidsplan som fungerer. Mange med HKS lider derfor også av angst, utbrenthet, depresjon og tretthet, forårsaket av overdreven multitasking.

Også undersøkelser i utført i EU-land, samt Argentina, Brasil, India, Japan og USA, viser ifølge Nettavisen de samme tendensene. Mangelen på sosiale interaksjoner gjør at man til slutt ender opp med å lide alene i stillhet, men det finnes håp, og det er ifølge de Singaporeanske legene mange måter å begrense og demme opp for HKS-syndromet:

● Ikke jobb på soverommet. Det er viktig å skille mellom arbeid og fritid.

Tren regelmessig. Dette er en relativt enkelt, og det hjelper virkelig. Tretti minutter til en time daglig.

● Drikk mye vann og spis grønnsaker og frukt.

● Kontakt noen bekjente eller et familiemedlem. Send meldinger eller start en videosamtale bare for å se hvordan de har det.

● Lag noen rutiner. Ikke sjekk e post hele tiden. Heller ikke svar med en gang. Sett av slike ting til bestemte tider.

● Begrens skjermtiden og fokuser på ting som interesserer deg.

Nøkkelen til mentalt helse er å lese, høre på musikk, skrive, male, eller prøve et morsomt spill. Alt hyggelig som får tankene vekk fra jobben vil hjelpe deg kreativt og gi mer mening til jobben du skal gjøre etterpå. Du kan også prøve å spille på et mobil casino eller andre spill for å slappe av.

Uansett hva du gjør, lykke til med å unngå HKS-symptomene!


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.