Frukt og grønnsaker du bør grille i sommer

grill grønnsaker vegetar

Skal du grille? Visste du at grilling av frukt og grønnsaker fremhever smaken og gjør dem ekstra saftig? Grillet frukt og grønnsaker egner seg nemlig godt til grillmaten.


– Det meste av frukt og grønt kan grilles, men noen egner seg spesielt godt på grillen– enten som tilbehør eller som smaksforsterkere i dressinger eller over kjøtt og fisk, sier Anette Hansen, matrådgiver i MatPrat. 

  • Sitron tilfører den nødvendige syren en rett mangler for å få det siste løftet, og kan være redningen når du ikke har tid til å lage dressing til salaten eller saus til middagen. Legger du halve sitroner på grillen med snittflaten ned og glemmer dem der en stund, vil sukkeret i sitronen karamelliseres. Det gjør smaken rund og mild, og egner seg derfor spesielt godt til kjøtt og fisk.
  • Hvitløk hever smaken på enhver rett. Legg et par hvitløk i utkanten på grillen og la dem ligge der til skallet har blitt brunt og myke inni. Da har du et godt utgangspunkt for dip, dressing og marinade. Klem ut det myke innholdet, mos det med en gaffel og bland det med litt olje og noen saltkorn. 
  • Paprika får en fyldig søtsmak når den grilles. Legg dem hele på grillen og snu dem ofte til skallet er svart og begynner å sprekke opp. Fjern skall og kjernehus og bruk den myke, søte paprikaen som basis i saus, eller på et fat sammen med andre grillede grønnsaker. Har du grillet sitron også, er det bare å presse saften over sammen med noen dråper olivenolje og litt salt, så har du salaten klar.
  • Søtpotet er vel noe av det enkleste du kan servere av grill- eller bålmat. Legg søtpotetene rett i glørne og la dem bli helt svarte. Børst av det meste av soten, del dem i to og la den myke, søte innmaten komme til syne. Med litt olje og urtesalt eller et enkelt urtesmør er det et helt lite måltid i seg selv. 
  • Mais får du ofte kjøpt pakket i sin naturlige emballasje. Bladene som dekker kolben fungerer utmerket som innpakning på grillen. Når bladene er svarte, er kolben inni ferdig kokt. Om kolben er fri for blader kan den også grilles, men vær da påpasselig med at den ikke blir brent. Server maiskolbene som de er med en klatt smør, eller skjær av de myke kjernene med en skarp kniv og bruk dem i en salat.
Les også:  Økt forskningsinnsats på persontilpasset mat til eldre

Kilde: MatPrat.no.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.