Coronaviruset: Hjelper nordmenn hjem fra utlandet

reiser

Nordmenn oppfordres til å reise hjem, men det er nesten umulig. – Vi forstår at det er fortvilende.


Det sier Petter Lassen som er reiseskadesjef i forsikringsselskapet Frende.UD har oppfordret alle norske borgere som er på reise i utlandet til å vurdere å reise hjem så fort som mulig.

– Det merket vi godt på pågangen til oss! Kundene er veldig opptatt av hvordan de skal komme seg hjem nå, sier Petter Lassen.

– Tidlig hjemreise, etter et slikt råd fra UD, dekkes under evakuering på reiseforsikringen. Da dekker vi rimelige og nødvendige merutgifter ved ombooking eller ny hjemreise, sier han.

Reisende må kontakte flyselskapet først
Kundene må først kontakte fly- eller reiseselskapet sitt for å prøve å booke om.

– Vi vet at mange sliter med å komme igjennom til reiseselskapet nå, og forstår at det er fortvilende. Samtidig er mange reiseselskap fleksible med refusjon og ombooking i disse dager, sier Petter Lassen. Han mener de fleste reisende har forståelse for at det kan ta tid å komme igjennom til reiseselskapene i den situasjonen vi er nå.

Voldsom pågang
Også forsikringsselskapet har voldsom pågang. De har satt inn ekstra ressurser for å hjelpe dem som trenger det. De jobber også hjemmefra. Forsikringsdekningene er utvidet for å bidra i den nasjonale dugnaden.

Frem til 21. mars kan reisende som vil hjem fra utlandet ordne ombooking uten å kontakte forsikringsselskapet.

– Det er en helt spesiell situasjon, og vi har stor pågang. Istedet for å ringe alarmsentralen som har mer enn nok å gjøre med øyeblikkelig hjelp akkurat nå, holder det for oss at kundene våre sparer på dokumentasjon og kvitteringer. Så kan de melde kravet til oss når de har kommet deg hjem, sier skadesjefen i Frende.

Dekker avbestilling til hele verden
Forsikringsselskapet dekker også avbestilling av alle private utenlandsreiser med avreise mellom 12. mars og 14. april.

– Slike avbestillinger ønsker vi at gjøres så raskt som mulig. Og du skal sjekke med flyselskap, reiseoperatør, hotell og eventuelt arbeidsgiver om refusjon og avbestilling før du kontakter oss, sier Petter Lassen. Reiseforsikringen vil kunne dekke det som ikke er dekket av disse aktørene.

Du skal altså vente med å kontakte forsikringsselskapet til du har avbestilt og fått svar på hva som blir refundert.

– Vi har massiv pågang. Alle som kan vente hjelper oss å prioritere dem som er på reise akkurat nå og trenger akutt hjelp, sier Lassen i Frende.

Skal du reise etter 14. april?

– Spørsmål om reiser etter 14. april må foreløpig vente. Situasjonen og reiserådene endrer seg raskt, så vi kan ikke gi deg gode svar om du ringer nå, sier reiseskadesjef Petter Lassen i Frende.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.