6 tips til smarte spisevaner

frukt

Er du ofte fysen på noe godt? Bytt ut godteriet med frukt eller bær! De fleste av oss tilbringer nå store deler av dagen hjemme og mange opplever nok at matskapet frister litt ekstra mye. 


– Det kan derfor være lurt å være litt mer bevisst på hva man spiser, for å opprettholde et sunt og balansert kosthold i en litt annerledes hverdag, sier Eilin Lundekvam By, ernæringsfaglig rådgiver i MatPrat. 

  1. Smart snacking: prøv å velge søte og friske grønnsaker, frukt og bær som snacks. Et digg tips: frys ned litt druer eller bær. 
  2. Velg mat som metter: måltider rike på kostfiber og proteiner gir en god metthetsfølelse. Kostfiber fyller opp magen og tarmen, og påvirker til utskillelse av metthetshormoner. 
  3. Ta deg noe å drikke: dette er og et triks for å distrahere seg selv vekk fra kjedespising og søtsug. Ta deg heller et glass kaldt vann. Prøv smaksatt vann med agurk, bær, sitrusfrukter. Eller ta deg en kopp te.
  4. Lur hjernen: bruk mindre tallerkener, skåler og glass, da forsyner du deg med mindre mat og drikke. Samtidig som du lurer hjernen til å tro at du får en full porsjon. 
  5. Spis rolig: smak ordentlig på maten og tygg den godt og rolig. Kroppen bruker litt tid på å fordøye maten og sende metthetssignaler til hjernen, det tar omtrent 15-20 minutter. 
  6. Hold på rutinene: selv om hverdagen for mange nå er snudd på hodet, prøv å holde på rutinene, både for søvn og måltider. Stå opp og legg deg til fast tid, og sørg for å få nok søvn. Fastsett klokkeslett for når du skal spise, og hold deg til måltidsplanen. 

– Som sagt handler kosthold om balanse, men det er rom for kos også. Av og til. Dessuten er det forståelig at mange nå søker litt trøst eller glede i god mat. Det er helt greit så lenge det ikke tar helt overhånd, avslutter By.


Anbefalte artikler

Om skribenten: Sykdomsportalen

Redaksjonen i Sykdomsportalen.no publiserer nyheter og informasjon fra våre informasjons- og nyhetskilder.